هنر گرافیک و طراحی لوگو
لینک دوستان



وقتی که شما می خواهید یک تجارت را ایجاد کنید، نیاز به داشتن یک لوگو دارید. بنابراین داشتن یک لوگو برای افرادی که یک تجارت دارند بسیار مهم می باشد. لوگو در حقیقت باعث می شود که تجارت شما به دیگران شناسانده شود. این لوگو در قالب یک طرح ترافیکی به دیگران شناسانده می شود. بنابراین انتخاب لوگوی مناسب برای این کار باید با دقت مناسب انتخاب شود.

 چون لوگو در حقیقت نماد تجارت و برند است و بنابراین می تواند تاثیر زیادی را بر روی مشتریان داشته باشد. لوگو حتی از دیدگاه روان شناسانه هم می تواند بر روی مشتریان اثرگذار باشد.  وقتی که یک تجارتی از یک لوگو استفاده می کند، به شیوه ای اسرارآمیز و پنهان، هدف هایی که دارد و ارزش هایی که در این تجارت وجود دارد را به مشتریان خودش اعمال می کند. بنابراین استفاده از لوگو در یک برند نشان دهنده تعریف ها و مفهوم های مختلفی است.

 لوگو معمولا دارای دو بخش است: 

 بخش تصویری و بخش متن. 

این لوگوها مخصوص کمپانی های مخصوص هستند و انتقال دهنده اهداف و ارزش های کمپانی مورد نظر می باشند. این لوگوها مختص برند هستند و هر برند و کمپانی یک لوگوی مخصوص دارد و دو برند نمی توانند از یک لوگو استفاده کنند. در صورتی که یک لوگو به شکل مناسبی طراحی شود، می تواند ارزش ها و اهداف برند را به خوبی و به شکل واضح و تاثیرگذاری به فردی که به آن نگاه می کند منتقل کند. وقتی که یک فردی به یک لوگو نگاه می کند می تواند ارزش های برند مورد نظر، نوع خدمات و نوع کار این برند را درک کند. بنابراین برای برندها خیلی مهم است که یک لوگوی مناسب داشته باشند چون در صورتی که یک لوگوی مناسب داشته باشند، می توانند از رقیبان خودشان در این زمینه جلو بیفتند. در صورتی که یک لوگوی مناسب داشته باشید، می توانید از ده ها تجارت و برندی که شبیه به برند شما هستند جلو بیفتید. همچنین داشتن یک لوگوی خوب منجر به ایجاد احساس اعتماد در میان مخاطبین می شود. 

اگر یک تجارت بخواهد در کارش موفق شود، نیازمند داشتن اذهانی خلاق است که بتوانند یک لوگوی مناسب طراحی کنند. در صورتی که افرادی که در یک کمپانی و تجارت کار می کنند، بخواهند به سودآوری برسند نیاز دارید که تلاش هایی را که در این تجارت و کمپانی انجام می دهند را در غالب یک طرح گرافیکی به مردم ارایه کنند تا مردم بفهمند که کاری که آن ها دارند انجام می دهند در چه رابطه ای است و چه مزیت هایی دارد. 

بنابراین شیوه طراحی کردن لوگو از اهمیت فوق العاده زیادی برای یک تجارت برخوردار است. در این پست قصد داریم تا درباره برخی از روندهایی که طراحی لوگو به آن سمت پیش می رود مطالبی را ارایه نماییم:

روند طراحی لوگو در سال های اخیر به سمت موارد زیر پیش می رود؛

-  ساده بودن

- لوگوهای تطبیقی

معتبر بودن

-  پایدار بودن

- وجود سطوح شیب دار


1. ساده بودن

در سال های خیر، روند طراحی لوگوها در سال های اخیر به سمت سادگی پیش برود. چند سال پیش، طراحی های لوگوی بسیار پیچیده طرفدار زیادی داشت و کمپانی ها و تجارت ها سعی می کردند تا طراحی های لوگو را به گونه ای طراحی کنند که پیچیده باشد چون فکر می کردند که طراحی لوگوها به شیوه پیچیده باعث می شود که مخاطبین توجه بیشتری به برند بکنند.

 در سال های اخیر این روند تغییر کرده است. امروزه طراحی های لوگو به شکل های ساده طرفدار بیشتری دارد. جو فلوری (Joe Flory)، یکی از طراحان لوگوی کمپانی FINE ، بیان می کند که "امروزه، گرایش زیادی به سمت از بین بردن ترکیبات اضافه و پیچیده در تصاویر بصری طراحی لوگو ایجاد شده است و مخاطبین ترجیح می دهند تا لوگوهابب که به صورت ساده طراحی شده اند را انتخاب کنند. 

امروزه دیگر لوگوهای پر زرق و برق طرفداری ندارند" آلاستار هولمز (Alastair Holmes)، مدیر بخش طراحی های کمپانی This Place، بیان می کند که "از آن جایی که امروزه دیگر لوگوها و طراحی های لوگوی ساده در میان مردن طرفدار پیدا کرده است، بنابراین برای کمپانی هایی که در گذشته لوگوهای پیچیده ای را برای خودشان انتخاب کرده اند، در حق انتخاب می ماند: یکی این که کاری کنند که طراحی های گرافیکی قدیمیشان تغییر پیدا کند و ساده تر شود و دیگری این که طراحی های قدیمی خودشان را فراموش کنند و مجددا یک طراحی لوگوی جدید ایجاد کنند."

به عنوان مثالی از آن چه که هولمز می گوید، می توان به لوگوی مربوط به کمپانی Uber اشاره کرد که به جای این که یک لوگوی جدید طراحی کند، لوگویش را تغییر داده است. این کمپانی لوگوی خودش را (که البته خیلی هم پیچیده نبوده است) به شکل ساده تری تغییر داده است و از رنگ های ساده تری استفاده کرده است.

2.  لوگوهای تطبیق پذیری

در سال های خیر روند طراحی لوگو به سمت لوگوهای تطبیق پذیر پیش رفته است. لوگوهای تطبیق پذیر لوگوهایی هستند که با هر اندازه ای سازگار می باشند و می توان آن ها را در هر اندازه ای بکار برد.  پیشرفت تکنولوژی و الکترونیک به شیوه گسترده ای روند طراحی گرافیکی را در دنیا تغییر داده است.

 امروزه لوگوهای مربوط به کمپانی ها، در صفحه نمایش کامپیوترهای شخصی به یک شیوه نمایش داده می شوند؛ در صفحه نمایش موبایل به یک شکل نمایش داده می شوند و غیره.  بنابراین امروزه افرادی که می خواهند برای تجارتشان یک لوگوی مناسب طراحی کنند، باید این موضوع را درنظر داشته باشند که این لوگو باید به شکلی طراحی شود که هم در صفحه مانیتور کامپیوترهای شخصی مطلوب و زیبا باشد و هم در مانیتور گوشی های هوشمند به نظر جذاب بیاید و هم در محیط های دیگر. بنابراین روند طراحی لوگو در سال های اخیر به سمتی پیش رفته است که لوگوها با ابعاد مختلف زیبا به نظر برسند. 

 بنابراین در سال های اخیر طراحی لوگوها به شکلی شده است که بخشی از طراحی لوگو که شامل حروفی با اندازه کوچک است خالی گذاشته شده است  (تا در صورت کوچک شدن کا اندازه لوگو) مخاطبین مشکلی در خواندن این حروف نداشته باشند و همچنین حروفی که مربوط به بخش اصلی طراحی هستند بسیار شفاف نشان داده شده اند.(مانند شکل زیر)

این طراحی ها باید به شکلی انجام بگیرند که وقتی که این لوگوها را در یک صفحه نمایش می بینید، به همان اندازه که آن ها را در اندازه حقیقی خودشان مطلوب می بینید، در صفحه نمایش و در ابعاد کوچک هم آن ها را مطلوب ببینید. به عنوان مثال، وقتی که شما در بخش mailbox گوگل وارد می شوید، می بینید که یک تصویری در گوشه سمت راست بالایی ظاهر می شود که شکل استانداردی دارد و با این که دارای ابعاد کوچکی است، تمام ویژگی های یک لوگوی مناسب را دارد.

3. نشان دادن اعتبار برند

امروزه سعی می شود تا در طراحی لوگوها، اعتباری که برند دارد حتما به تصویر کشیده شود. این موضوع در سال های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است چرا که در این سال ها برندهای گسترده تر و متنوع تری ایجاد شده اند که سعی می کنند تا گوی سبقت را از هم بگیرند. بنابراین رقابت میان برندها زیادتر شده است و آن دسته از برندهایی که بتوانند لوگوهایی برای خودشان طراحی کنند که در این لوگوها به اعتباری که برند دارد اشاره شود، می توانند از برندهای دیگر در کار پیش بگیرند.

 به عنوان یک مثال بارز از لوگوهایی که در آن ها سعی می شود به اعتباری که برندشان دارد اشاره شود، لوگوی مروبط به برند "ایبیل و کول" را درنظر می گیریم که در شکل زیر نشان داده شده است.

همان طور که در این شکل می بینیم، در این برند به شکل مفید و مختصری اعتبار برند مورد نظر نشان داده می شود و به این موضوع اشاره می شود که برند "ایبل و کول" (Abel & Cole) به مدت 30 سال است که در زمینه تولید مواد ارگانیک فعالیت دارد. بنابراین در سال های اخیر لوگوهای مربوط به برندها به این سمت رفته اند که سعی می کنند اعتبار این برندها را درون خود جای دهند.

 در طراحی این لوگوها سعی می شود تا همزمان با استفاده از کنتراست (تضاد) رنگ ها، اشکال جدید و جذاب (که معمولا با استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر مانند نرم افزار فوتوشاپ ایجاد شده اند) و همچنین استفاده از نمادهای جالب، با استفاده از چند کلمه کوتاه، اعتباری که این برند دارد به مخاطبین نشان داده شود.

4.پایداری

با این روند جدید طراحی لوگوها به این شکل است که به دلیل تغییر پارامترهای دیگر در این صنعت، بسیاری از تجارت ها ترجیح می دهند تا لوگوهای خودشان را هر از چندگاهی عوض کنند؛ ولی بسیاری از برندها و تجارت هایی که در گذشته لوگوهایی داشتند که برای آن ها محبوبیت ایجاد کرده بوده است؛ ترجیح داده اند که این لوگوها را عوض نکنند. البته در بعضی از موارد این تجارت ها تغییرات کوچکی در این لوگوها داده اند ولی آن ها را عوض نکرده اند. به عنوان یک مثال مناسب می توان از لوگوی مربوط به برند کارلسبرگ (Carlsberg) نام برد.

طراحان این برند تغییری در این لوگو نداده اند به این دلیل که آن ها فکر می کنند در صورتی که بخواهند لوگوی این برند را تغییر دهند باید راه زیادی را طی کنند تا دوباره تعداد زیادی از مشتریان جلب آن شوند. کریس ماکلین (Chris Macklin) که مدیر بخش خلاقیت کمپانی وولف اولینز (Wolff Olins) است بر این عقیده است که طراحانی که از همان لوگوی قدیمی برای این برند استفاده می کنند فکر می کنند که همان شکل و شمایل استاندارد این لوگو نسبت به شکل تطبیق پیدا کرده این لوگو مشهوریت بهتری دارد و به همین دلیل هم آن را تغییر نداده اند.

اکثر برندهایی که لوگوهای خودشان را تغییر نداده اند فکر می کنند که در صورتی که مدل های جدیدی برای لوگوهایشان ایجاد کنند، مدت زمان زیادی طول می کشد تا مردم به این لوگوهای جدید عادت کنند و بنابراین آن ها بسیاری از مخاطبینشان را از دست می دهند. اما در صورتی که از لوگوهای قدیمی استفاده کنند می توانند با کمک گرفتن از معروفیتی که در گذشته داشته اند، مخاطبین بیشتری را به خودشان جلب کنند. البته روند پایداری طراحی لوگوها برای برندهایی که دارای لوگوهای قدیمی هستند صادق است و برندهایی که دارای لوگوهای جدید هستند همواره سعی می کنند لوگوهای خودشان را تغییر دهند.


5.  وجود سطوح شیب دار

 یکی از روندهای طراحی لوگو که در سال 2020 طراحی های لوگو به آن سمت پیش می روند، وجود سطوح شیب دار در این طراحی ها می باشد. در سال های اخیر طراحان لوگو سعی می کنند تا از سطوح شیب دار برای طراحی لوگوهای خودشان استفاده کنند. همچنین موضوع "پنهان سازی" هم یکی از موضوعاتی است که امروزه بازاریابان و افرادی که می خواهند برای یک تجارت طراحی لوگو کنند، به این موضوع تا حدودی توجه می کنند.

 به عنوان مثال لوگوی جدید مربوط به کمپانی موزیلا (Mozilla) را درنظر بگیرید:

در لوگوهای قبلی این کمپانی، دیده می شود که یک روباه دمش را در اطراف کره زمین پهن کرده است. در مدل های قبلی کرده زمین با رنگ آبی مشخص شده بود. این در حالی است که در طراحی جدید، با استفاده از مفهوم "پنهان سازی" که در بالا به آن اشاره شد، ظاهرا بخش کره زمین حذف شده است و همچنین نمی توان حیوان خاصی را در شکل تشخیص داد. بنابراین همان طور که مشاهده می شود در این سال ها بسیاری از لوگوها سعی می کنند تا روند مخفی کردن برخی از المان هایی که مربوط به لوگوهایشان برای سال های قبلی بود  را در پیش بگیرند.


همان طور که در ابتدا ذکر شد، لوگوی یک کمپانی یا تجارت بخش بسیار مهمی از آن است و می توان گفت که می تواند به عنوان یکی از عواملی مورد استفاده قرار بگیرد که تعیین کننده میزان موفقیت یک برند می باشد. بنابراین افرادی که می خواهند لوگو طراحی کنند، باید به موضوع اثربخشی طراحی لوگو توجه خاصی داشته باشند تا بتوانند لوگوی مناسبی را که منجر به جلب مخاطبین و مشتریان می شود را طراحی کنند.

 

[ شنبه 3 اسفند 1398 ] [ 17:08 ] [ مبینا ]
درباره وبلاگ

آرشيو مطالب
امکانات وب
بستن تبلیغات [x]